آمار فروش نمایش‌های روی صحنه تئاتر مشهد در هفته گذشته (۲۸ مهر ۱۴۰۳) افتخارآفرینی مشهدی‌ها در ششمین دوره جشنواره موسیقی «امیرجاهد» درباره کتاب «پاییز آمد» گلستان جعفریان که قرار است از تقریظ رهبر معظم انقلاب بر آن، رونمایی شود‌ داوران بخش ویژه «کتاب و سینما» جشنواره فیلم کوتاه تهران را بشناسید «لاک‌پشت» در راه هندوستان دعوتی برای درک عمیق‌تر از انسانیت | نگاهی به نمایشگاه نقاشی «بخش یک» در نگارخانه آسمان پخش فینال «قهرمان» در تلویزیون «حدادعادل» به مجری‌های تلویزیون چه توصیه‌ای کرد؟ افتتاح اتاق ایران‌شناسی و زبان فارسی در دانشگاه ملی قرقیزستان زمان اکران «نهنگ‌ها» مشخص شد فراخوان بخش رقابتی چهلمین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر منتشر شد + جزئیات اولین واکنش‌ها به اکران «گلادیاتور ۲» در رسانه‌های اجتماعی درباره سرود «ای ایران» که هشتادساله شد «این جمعیت قابل کنترل» در راه بلغارستان رقابت «النگو» در جشنواره ازمیر ترکیه هر تکه از خودمان را نزد کسانی جا می‌گذاریم | نگاهی به نخستین فیلم بلند «سلین سانگ» با نام «زندگی‌های پیشین» «بُت» حمید نعمت‌الله با بازی لیلا حاتمی در مسیر تولید
سرخط خبرها

دعوتی برای درک عمیق‌تر از انسانیت | نگاهی به نمایشگاه نقاشی «بخش یک» در نگارخانه آسمان

  • کد خبر: ۲۹۵۳۲۷
  • ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۵:۴۱
دعوتی برای درک عمیق‌تر از انسانیت | نگاهی به نمایشگاه نقاشی «بخش یک» در نگارخانه آسمان
در نمایشگاه «بخش یک» تلاش شده است تا احساسات، تجربیات و دنیای درونی بیماران اعصاب‌وروان، از طریق هنر به تصویر کشیده شود.

به گزارش شهرآرانیوز، در قسمت راست دیوار، جایی که اولین تابلو آویزان شده بود، نوشته بودند: «جهان به نخی نازک بند است و آن نخ، روان انسان است.» و روبه‌روی این نوشته پیراهنی سفید با بند‌هایی بلند از سقف آویزان شده بود که با وزش هر بادی بند‌ها تکان می‌خورد. سرتاسر دیوارهای نمایشگاه پرشده بود از تابلو‌هایی با تصاویر چهره‌های بیماران اعصا‌ب‌و‌روان.

خالق آثار «بخش یک» نقاشی‌هایش را با همکاری بیماران اعصاب‌و‌روان کشیده بود. او فضایی فراهم کرده بود تا بیماران نیز بتوانند خطوطی را در نقاشی ایجاد کنند و حاصل این کار، نمایشگاهی شده در سبک سوررئال و اکسپرسیو که این روزها در نگارخانه آسمان برپاست.

در نمایشگاه «بخش یک» تلاش شده است تا احساسات، تجربیات و دنیای درونی بیماران اعصاب‌و‌روان، از طریق هنر به تصویر کشیده شود. این نمایشگاه به بازدیدکنندگان این امکان را می‌دهد که به عمق روان انسان‌ها نگاهی بیندازند.

آثار این نمایشگاه به موضوعاتی چون هویت، تنهایی، امید و مبارزه با بیماری‌های روانی می‌پردازند. هر اثر، داستانی منحصربه‌فرد را روایت می‌کند که به تجربه شخصی هنرمند مرتبط است. این نمایشگاه فرصتی است برای بیان احساسات عمیق و چالش‌هایی که بیماران اعصاب‌و‌روان با آن مواجه هستند. حال ما با فاطمه رسا، خالق نمایشگاه «بخش یک» به گفتگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

آلبوم تصاویر نمایشگاه نقاشی «بخش یک»

فاطمه رسا در ابتدا با اشاره به شروع فعالیت هنری‌اش می‌گوید: حدوداً ۱۰ سال است که وارد عرصه نقاشی شده‌ام و در دانشگاه الزهرا(س) نقاشی تدریس می‌کنم. ۲۰ نمایشگاه گروهی برگزار کردم و این نمایشگاه دومین نمایشگاه انفرادی من به حساب می‌آید.

او درباره سوژه اولیه این نمایشگاه توضیح می‌دهد: زمانی که وارد مقطع کارشناسی ارشد شدم، قصدم این بود که خطوط و رنگ اکسپرسیو را بررسی کنم. به همین دلیل وارد یک بیمارستان اعصاب‌و‌روان شدم تا با همکاری بیماران، خالص‌تر با این موضوع آشنا شوم.

به این ترتیب با همکاری بیماران، نقاشی‌هایی در این سبک کشیدیم و بعد از به پایان رسیدن تحقیقاتم، چندین مقاله دراین‌باره نوشتم و کتابی نیز در دست چاپ دارم. این مجموعه شامل چند تابلوی نقاشی است که با همکاری خود بیماران در بیمارستان حجازی، کشیده، چیدمان و ویدئوآرت شده است.

هدف از برگزاری «بخش یک» افزایش آگاهی درباره بیماری‌های روانی و شکستن تابو‌های اجتماعی است

رسا با اشاره به هدف از برگزاری این نمایشگاه می‌گوید: هدف از برگزاری این نمایشگاه افزایش آگاهی درباره بیماری‌های روانی و شکستن تابو‌های اجتماعی است؛ زیرا همیشه ذهنیت‌های منفی نسبت به این بیماران وجود دارد. نمایشگاه بخش یک به تماشاگران این امکان را می‌دهد که از نزدیک با دنیای درونی افرادی که ممکن است کمتر دیده شوند، آشنا شوند و نسبت به تجربیات آن‌ها همدلی بیشتری پیدا کنند.

 بعد از برقراری این ارتباط، در وجود هر کدام از آن‌ها زیبایی‌هایی دیدم. درون هر بیمار روانی پاک است و اگر آن‌ها واکنش‌های غیر‌عادی از خود نشان می‌دهند، باید به پای بیماربودنشان بگذاریم. بعد از گذشت مدتی، من با آن بیماران دوست شدم و تصمیم گرفتم این تجربه جدید را با دیگران به اشتراک بگذارم.

دعوتی برای درک عمیق‌تر از انسانیت | نگاهی به نمایشگاه نقاشی «بخش یک» در نگارخانه آسمان

توضیحات فاطمه رسا درباره این نقاشی را بخوانید:

«زمانی که وارد بیمارستان شدم، در ابتدا از بخش زنان شروع کردم و بعد از چند دقیقه خانم‌هایی دور من جمع شدند و هر کسی به شکلی سعی داشت با من ارتباط بگیرد. این اتفاق برای من بسیار متأثرکننده بود و من سعی کردم با تصور ذهنی آن موقعیت را خلق کنم.»

نمایشگاه نقاشی «بخش یک» نه‌تنها یک تجربه هنری است، بلکه یک سفر عاطفی به دنیای پیچیده ذهن انسان‌هاست. این رویداد با ترکیب سبک‌های سوررئال و اکسپرسیو، فضایی ایجاد می‌کند که در آن، هنر و روان‌شناسی به هم پیوند می‌خورند و دعوتی است برای درک عمیق‌تر از انسانیت.

علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه از تا ۶ آبان‌ماه ۱۴۰۳، از ساعت ۱۸ تا ۲۱ به نگارخانه آسمان، واقع در وکیل‌آباد ۳۸، مراجعه کنند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->